Wat is De Cultuur Loper?
Kunst en cultuur zijn van enorme waarde voor de ontwikkeling van leerlingen. Iedere Brabantse leerling moet daarom toegang krijgen tot betekenisvolle cultuureducatie. Met De Cultuur Loper verdiepen, vernieuwen en professionaliseren we cultuureducatie in het onderwijs.
Meer over traject De Cultuur LoperWat is de waarde van cultuureducatie?
Cultuureducatie maakt dat leerlingen zichzelf en de wereld om hen heen ontdekken. Zo ontwikkelen ze talenten en creatieve vaardigheden. Ze maken kennis met muziek, theater, dans en andere kunstuitingen. Maar ze oefenen ook in vrij denken en doen.
Hoe breng je de school in beweging?
Het traject van De Cultuur Loper is onderverdeeld in vier fases: verkennen, experimenteren, verdiepen en borgen. Als intermediair doorloop je samen met de school deze fases op de lijn van de organisatie, het onderwijs, de leraar en de leerling. Je begeleidt de school bij het verbeteren van de kwaliteit van cultuureducatie, richting de gewenste situatie. Daarbij maak je gebruik van de coachende houding, instrumenten en professionalisering. In die begeleiding zijn de volgende drie vragen in elke fase ondersteunend:
- Wat is er in deze fase zichtbaar ontwikkeld op de lijn van de organisatie, het onderwijs, de leraar en de leerling?
- Wat is het persoonlijke commitment van alle betrokkenen in deze fase?
- Wat kennen, kunnen en doen alle betrokkenen in deze fase?
Verkennen
In deze fase verkent het kernteam de rol die cultuureducatie kan spelen voor hun kunst- en cultuuronderwijs en curriculum.
Ontdek de fase VerkennenExperimenteren
In deze fase experimenteert de school met de inzet van cultuureducatie binnen hun onderwijs, culturele omgeving en curriculum.
Ontdek deze faseVerdiepen
In deze fase verdiept de school de inzet van cultuureducatie door structurele implementatie op lijn van de docent én van de leerling.
Ontdek de fase VerdiepenBorgen
In deze fase borgt de school cultuureducatie binnen hun onderwijs en curriculum als continu proces.
Ontdek de fase Borgen