Doorkijkjes in de ontwikkeling van het cultureel bewustzijn van leerlingen in het Voortgezet Onderwijs
Hoe loopt de natuurlijke culturele ontwikkeling van leerlingen? En hoe speel je hier als docent op in?
In deze fase verdiept de school de inzet van cultuureducatie door structurele implementatie op lijn van de docent én van de leerling. De docent krijgt handvatten om onderwijs te geven dat bijdraagt aan het realiseren van de ambitie van de school. De culturele competenties en de indicatoren vormen een groot onderdeel van die handvatten.
De docent brengt de leerwensen van de leerlingen in kaart en weet welke ingrepen hij of zij kan doen om de ambitie van de school aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de leerling. Hierin kan de docent ondersteund worden door de directeur, cultuurcoördinator, maar ook een trainer of een co-teacher.
De school zoekt naar duurzame samenwerkingen met de culturele omgeving (domein 2 en 3). In deze fase is iedereen in gesprek met elkaar over kunst als een manier van leren. Vanuit maken én meemaken. De leerlingen worden ook betrokken bij deze gesprekken en komen tot een proces van leren, waarin ze tot betekenisvolle inzichten komen.
In deze fase zijn betrokken: adviseur Kunstloc, intermediair, directeur, cultuurcoördinator, co-teacher, docent en leerling
Hoe loopt de natuurlijke culturele ontwikkeling van leerlingen? En hoe speel je hier als docent op in?
De VO-leerling heeft al 8 jaar onderwijs achter zich. Wat is er nodig om de overgang zo soepel mogelijk te maken?
Beeld, informatie en inspiratie bij de domeinen in huis, met de culturele omgeving en uit de grote wereld.
Het voortgangsgesprek is een gesprek waarin je met de directeur, kernteam en leerlingen reflecteert op het traject tot nu toe.
In Het Cultureel Zelfportret is de culturele groei van leerlingen te volgen en te beoordelen.
Competenties en gedragsindicatoren ondersteunen je om van Kunst en Erfgoed betekenisvol onderwijs te maken.
Werken aan veranderdoelen in het voortgezet onderwijs
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan
Vakinhoudelijke professionals die in de klas op maat met de leraar handen en voeten geven aan de ambities cultuuronderwijs.
Zo maak je culturele groei van leerlingen zichtbaar en volgbaar.