In gesprek met de cultuurprofessional
Een gemeenschappelijk vertrekpunt voor een kwalitatieve inzet van cultuurprofessionals.
In deze fase experimenteert de school met de inzet van cultuureducatie binnen hun onderwijs, culturele omgeving en curriculum. De docent verbindt een persoonlijke leervraag aan de ambitie van de school. Op die manier kan het hele kernteam een bijdrage leveren aan het realiseren van de ambitie op het gebied van cultuureducatie.
Professionalisering speelt een grote rol in de fase experimenteren. De inhoud van de teamtraining en de ervaring van de docent in die training geeft voeding aan een persoonlijke leervraag van de docent. De docent experimenteert in de klas met hoe hij of zij vanuit die leervraag vorm kan gaan geven aan de ambitie van de school. Hij of zij kan daarbij ontdersteund worden door een co-teacher in de klas. Met de gedragsindicatoren als ondersteunende kijkrichting, oefent de docent met het aanspreken van de drie culturele competenties bij de leerling.
Bijvoorbeeld door procesgerichte activiteiten te starten of door de drie domeinen bewust in één activiteit aan bod te laten komen. De docent onderzoekt op deze wijze zijn of haar eigen praktijk. De docent kan vanuit dit onderzoek benoemen hoe de ambitie vorm kan gaan krijgen en wat dat betekent voor de beweging op de lijn van het onderwijs en de lijn van de leerling. De ervaringen van de eerste experimenten kunnen worden besproken in het voortgangsgesprek.
In deze fase zijn betrokken: intermediair, directeur, cultuurcoördinator, trainer, co-teacher en leraar.
Een gemeenschappelijk vertrekpunt voor een kwalitatieve inzet van cultuurprofessionals.
Beeld, informatie en inspiratie bij de domeinen in huis, met de culturele omgeving en uit de grote wereld.
Het voortgangsgesprek is een gesprek waarin je met de directeur, kernteam en leerlingen reflecteert op het traject tot nu toe.
In Het Cultureel Zelfportret is de culturele groei van leerlingen te volgen en te beoordelen.
Competenties en gedragsindicatoren ondersteunen je om van Kunst en Erfgoed betekenisvol onderwijs te maken.
De toolbox co-creatie is vooral te gebruiken als instrument voor herkenning en bevestiging van de dingen die je tegenkomt bij wat je samen doet.
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan
Vakinhoudelijke professionals die in de klas op maat met de leraar handen en voeten geven aan de ambities cultuuronderwijs.
Zo maak je culturele groei van leerlingen zichtbaar en volgbaar.