Evi - voortgezet onderwijs
Een instrument waarmee scholen cultuureducatie kunnen evalueren als basis om vooruit te kijken.
In deze fase wordt het kernteam gevormd dat de rol verkent die cultuureducatie kan spelen voor hun kunst- en cultuuronderwijs en curriculum. Aan de hand van deze verkenning, geven intermediair, directeur en kernteam vorm aan een jaarplan dat uiteindelijk leidt tot het behalen van de uitgesproken ambities. Om draagvlak te creƫren binnen het onderwijs, is het belangrijk om iedereen te betrekken.
Vanuit de uitkomsten van EVI en het intakegesprek CmK kan de school een overwogen keuze maken voor het traject van De Cultuur Loper. Dit traject start in de fase Verkennen.
Wat is de kwaliteit van cultuureducatie in de huidige situatie? En wat is de gewenste situatie voor het onderwijs? Wat wil het kernteam bereiken met cultuureducatie bij de leerlingen? In een ambitiegesprek zet je als intermediair jouw expertise en coachende vaardigheden in om hier samen achter te komen en te benoemen.
Na het verkennen van de ambitie, komt het kernteam tot een breed gedragen visie op cultuureducatie. Deze visie is leidend voor de koers van het traject. Om richting en vorm te gaan geven aan deze koers, kan de intermediair in deze fase de school informeren over mogelijke professionalisering, de drie domeinen en de drie culturele competenties.
De gewenste situatie van het kernteam vormt de basis om samen te kijken naar ieders commitment. Wat willen de betrokkenen kennen, kunnen en doen om te komen tot die gewenste situatie? Wat hebben ze daarvoor nodig? En wat spreken we daarover af? Het succes van de verandering krijgt gedurende het hele proces vorm vanuit deze vragen.
In deze fase zijn betrokken: intermediair, directeur, cultuurcoƶrdinator, trainer en het team.
Een instrument waarmee scholen cultuureducatie kunnen evalueren als basis om vooruit te kijken.
Dit document biedt een structuur voor het intakegesprek Cultuureducatie met Kwaliteit en bevat een format voor een samenwerkingsovereenkomst.
Zicht krijgen op wie er een rol speelt bij een traject van De Cultuur Loper.
Een gesprek over dromen, drijfveren en idealen van de school als het gaat om cultuureducatie.
Het kernteam, waarin de docent een rol heeft, formuleert de ambities van de school op het gebied van cultuureducatie.