Wouter van Niel

Wouter van Niel

Architectuurlessen

06-45792996

Mijn missie voor het VO
Dat het onderwijs (meer) vakoverstijgend gaat werken en dat docenten het plezier (en nut) gaan inzien/ervaren van ingekaderde ontwerpopdrachten, waarop ze zelf “het antwoord” nog niet hadden vastgesteld, en dat maakvaardigheden een essentiële basis vormen om vanuit te (durven) doen en maken.

Ervaring in het voortgezet onderwijs

  • Ik train docenten in design thinking en procesgerichte didactiek, beiden vanuit praktische opdrachten. Hoe kan je het proces centraal stellen, zet je leerlingen “aan” in een creatief proces, kan je je (eigen) beoogde eindresultaat loslaten en jezelf in dat proces als docent comfortabel voelen?
  • Ik train en coach docenten die architectuur als vakoverstijgend thema in hun ontwerponderwijs willen integreren. Dit gaat zowel in op een beter begrip van het vakgebied architectuur, als wel het vormgeven, inkaderen en opbouwen van een opdracht voor een betreffende doelgroep. 
  • Ik verzorg 3d-print-trainingen. Deze specifieke training draait om de vaardigheden van 3d-modelleren (digitaal) en het gebruiken van een 3d-printer om deze modellen tastbaar te maken. Aansluitend coach ik docenten om de opgedane kennis en vaardigheden om te zetten naar een opdracht voor hun eigen onderwijs.
  • Ik train mijn eigen team. Architectuurlessen bestaat sinds 2009 en is sindsdien gegroeid tot een team van 12 architecten (in de basis zonder onderwijservaring) die lessen verzorgen in het PO en VO. Iedere gastdocent volgt een traject, inclusief interne trainingen, voordat ze zelfstandig voor de klas komen te staan.

Speerpunten
Als ontwerper heb je diverse competenties (nodig), zoals bijvoorbeeld: 

  • het vermogen om meerdere oplossingen te verzinnen en niet te blijven hangen bij je eerste idee.
  • doorzettingsvermogen om überhaupt een oplossing te vinden of een ontwerp te (blijven) verbeteren.
  • “fouten” durven maken en “slechte” ideeën op tafel te durven leggen, zonder je daarvoor te schamen.
  • een open houding om andere ideeën te omarmen, te waarderen en op voort te borduren.
  • begrip voor convergeren (uiteenlopende ideeën verzinnen) en divergeren (ideeën terugbrengen tot een concreet plan). 

Deze vaardigheden zijn niet alleen voor ontwerpers, maar voor ieder mens van toegevoegde waarde. Ik geloof erin dat we met deze competenties samen een constructievere maatschappij kunnen bouwen, waarin we ideeën stapelen in plaats van afschieten.

Maker | doorzetter | idealist | perfectionist | energiegedreven | open | sensitief | geïnteresseerd in het onbekende

Ik zie, merk dat VO scholen behoefte hebben aan…

Het plezier om samen met collega’s van andere vakken én samen met leerlingen een open (doch ingekaderde) opdracht in te stappen, in plaats van deze vakoverstijgende ambitie te ervaren als meer werkdruk en daardoor te gereserveerd een dergelijk project starten.

Een voorbeeld van een opdracht waarmee ik aan de slag ben gegaan…
Een samenwerking tussen CKV en Natuurkunde op het Sint-Joriscollege, waarbij leerlingen in groepsverband de opdracht kregen om een zelfvoorzienend Tiny House te ontwerpen, waar zij zichzelf in zouden zien wonen.

Een mooi moment dat me altijd bijblijft…

De waardering van docenten van het Zwijssen College voor de handvatten om een ontwerpopdracht in te kaderen en daadwerkelijk te kunnen begeleiden in het proces van een leerling (en daarbij kritisch te durven zijn op het geproduceerde, in plaats van alles “goed” te vinden omwille van het vrije proces).