Onze missie voor het VO
“Het is goed om jongeren voor te bereiden op de toekomstige maatschappij maar ik vind het ook van belang om hen te leren dat ze weerstand kunnen bieden aan ontwikkelingen die gaande zijn” (Roos, 2020)
Kunst-en cultuureducatie zien wij als middel om zelf en samen met anderen betekenis en vorm te leren geven aan de wereld. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe creëer je als docent CKV, tekenen of muziek een speelveld waarin jouw leerlingen zich op deze manier kunnen ontwikkelen?
Iedere school heeft zijn eigen missie, visie, speerpunten, eigen cultuur en ongeschreven wetten. Hoe kun jij je hierin bewegen en samen met collega’s betekenisvol onderwijs ontwerpen? Dit vraagt om alle ramen en deuren open te zetten en ook naar binnen te kijken. Wij doen dit door samen met docenten en leerlingen artistiek onderzoek te doen in de eigen school om zo de blinde vlekken, kansen en hobbels inzichtelijk en bespreekbaar te maken.
Lobke Meekes en Marcelle Hilgers
IDKR8
0610746671 (Lobke) | 0642481942 (Marcelle)Ervaring in het voortgezet onderwijs
Veel ervaring in het coachen en begeleiden van onderwijsgevenden, kunstvakdocenten en zelfstandige professionals uit de kunst- en cultuursector met het doel om kunst- en cultuuronderwijs te verankeren in het onderwijs.
Speerpunten
In kaart brengen van het kunst- en cultuur klimaat op school, waarbij persoonlijke visie naast visie van de school niet ontbreekt. De ‘waarom’ vraag staat hierin centraal: waarom zou je aan kunst- en cultuureducatie doen? Vanuit bevragende houding helpen ‘blootleggen’ waar kansen en uitdagingen om de kunst- en cultuurvakken steviger op de kaart te zetten liggen. Hoe mogelijk verbinding en samenwerking met collega’s van andere vakgebieden hierin tot stand kan komen.
Artistiek onderzoek | kritische observator | doorvrager | betrokken en betrouwbaar | ervaringsgericht | veel ervaring in ontwerp en begeleiding van creatieve processen.
Wij zien, merken dat VO scholen behoefte hebben aan…
We zien een groeiende behoefte aan verbinding tussen de vakken. Samen met collega’s betekenisvol en wereldgericht onderwijs ontwerpen. Vakoverstijgend is een veelgehoorde wens, toch blijkt dit in praktijk incidenteel en nog lastig. Wat is er nodig om een vruchtbaar kunst- en cultuur klimaat in de school creëren, waardoor er kansen ontstaan voor inspirerend en uitdagend onderwijs.
IDKR8 ontwikkelt momenteel projecten op het snijvlak van kunst-en cultuureducatie en andere vakgebieden zoals literatuuronderwijs en burgerschapsonderwijs. Een van de speerpunten is het buiten ‘je bubbel’, dat wat je kent of meent te weten treden door actief op zoek te gaan naar dingen, mensen om je heen die anders zijn, waarvan je niet wist dat het bestond om vervolgens een verhaal, beeld, of actie te creëren. Leerlingen gaan al makend en onderzoekend op zoek naar hoe zij zich verhouden tot de ander en hun omgeving en welke rol zij hierin willen en kunnen spelen.