Co–teaching
Vakinhoudelijke professionals die in de klas op maat met de leraar handen en voeten geven aan de ambities cultuuronderwijs.
De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. en die (in aanvulling op de trainers) in de klas met de leraar aan het werk zijn, meestal in een coachende rol. Ze hebben veelal een kunstvakopleiding gevolgd, maar in ieder geval expertise op het gebied van cultuuronderwijs.
Een ander in beweging zetten. Dat kan zowel de leerkracht zijn als het kind in de klas. We gaan samen op onderzoek uit, experimenteren en vormen.
Met de leerkracht maak ik beeldende lessen die ervoor zorgen dat de kinderen uitgedaagd worden om te onderzoeken en een eigen mening/ visie te vormen.
Passie! Mijn eigen passie en het zoeken naar de passie van de leerkracht en de leerlingen. Graag ga ik met leerkrachten en kinderen op ontdekkingsreis.
Wat raakt jou? Waar word je blij van? Dat zowel de leerkracht als de kinderen hun ei kwijt kunnen in de lessen, dat maakt cultuureducatie waardevol.
Teams en individuele leerkrachten komen vaak met heel praktische vragen over gereedschap en materiaal. Hiervoor heb ik samen met andere co-teachers verschillende workshops uitgedacht die wij aan kunnen bieden.
Hierbij ligt de nadruk op het onderzoek en experiment. Ook besteden we tijd aan het omzetten van het geleerde naar lesmateriaal. Na zo’n workshop kan de leerkracht direct aan de slag met het materiaal in de klas en heeft hij/zij meerdere ideeën voor vervolglessen.
Voor mij blijft het speciaal als een leerkracht ontdekt dat leerlingen met veel meer passie aan hun werkstuk werken en er daarna veel over kunnen vertellen,
als ze hun eigen onderzoek mogen doen en hun ei kwijt kunnen in een opdracht. Ook kinderen die beeldende opdrachten normaal gesproken niet zo fijn vinden worden dan enthousiast.