Mijn missie voor het VO
Een professionele samenwerking en werkwijze creëren samen met de VO scholen. Een werkwijze waarbij de specifieke vragen die ontstaan bij de scholen op het gebied van samenwerking, programma, professionalisering en de leerling tijdens de uitvoering van hun (nieuwe) visie op cultuureducatie en op onderwijs in het algemeen innovatief en duurzaam beantwoord kunnen worden in de praktijk.
Jillis Verbeek
TOEVAL GEZOCHT | Educatief Repertoire
0648759732Ervaring in het voortgezet onderwijs
- Trainer Cultuurcoördinator VO Oost Nederland Cultuurcollege
- Trainer De Cultuur Loper VO Educatief Repertoire (Vakoverstijgend/ projectmatig/ themagericht/actieve culturele omgeving)
- Trainer en adviseur het Cultureel Zelfportret - inzet van portfolio’s in het VO
- Trainer Kunstloc Brabant ‘Hoe cultuureducatie bijdraagt aan persoonsvorming’ voor o.a. docenten VO
- Train de trainer Rozet Arnhem KunstWerk non formele/naschoolse inzet van kunsteducatie gericht op sociale achterstand/schooluitval van jongeren/VO. Trainen van vakdocenten
- Trainer KCR Rotterdam Proeftuinen Co Creatie VO scholen en culturele aanbieders in de stad
Speerpunten
- Sterke verbinding van de visie op cultuureducatie met de algemene schoolvisie als basis voor vernieuwing van het gehele onderwijs. Met een belangrijke rol voor kunst- en cultuureducatie
- Consistentie van de uitvoering in de praktijk als ondergrond nemen van concrete stappen om te veranderen/verbeteren. De consistentie van de uitgesproken visie op het gebied van samenwerking, programma/leerlijn, deskundigheid en leerling.
- Co-Creatie inzetten (afstemming van de samenwerking (intern/extern) en werkwijze n.a.v. de behoefte en vraag van de school)
- Zelf ervaren. Vanuit eigen ervaring, eigen proces, deskundigheidsbevordering, verandering en draagvlak laten ontstaan.
- Experiment ruimte geven en de leerlingen daarbij betrekken en een stem geven
- Tot slot ook een adviserende rol nemen binnen de onderwerpen die naar boven komen in de vraag van de school. Bijvoorbeeld portfolio, persoonsvorming, creativiteit of formatief toetsen en waarderen.
Cultuureducatie vanuit pedagogisch oogpunt | luisteren naar jullie/jouw vraag | dialoog voorop | succes van een veranderin | zelf ervaren | draagvlak creeren | leerlingen betrekken | vakoverstijgend | wereldgericht
Ik zie, merk dat VO scholen behoefte hebben aan…
Draagvlak binnen het team om veranderingen in het onderwijs mogelijk te maken. Een nieuwe benadering van (het creatieve leerproces van) de leerling vanuit een nieuwe kijk op de bedoeling van onderwijs en de rol van pedagogiek daarin.Ondersteuning bij het consistent uitvoeren van een (nieuwe) visie op cultuureducatie als belangrijk onderdeel van het totale onderwijs. Visionaire uitspraken landen niet goed genoeg in de praktijk om landelijke onderwijsbeleid en -vernieuwingen te vertalen naar hun eigen huidige en gewenste uitvoering cultuureducatie.
Een voorbeeld van een opdracht waarmee ik aan de slag ben gegaan…
De wens van een VO school om de directe culturele en erfgoedomgeving van de school kwalitatief in te zetten binnen het programma, met de inzet van de uitgesproken ambities cultuureducatie. Hoe doe je dat? Hoe spreekt het de leerlingen aan? Hoe betrek je leerlingen bij deze ontwikkeling? En wat vraagt het van de deskundigheid van de docenten en culturele professionals in de buurt?
Een mooi moment dat me altijd bijblijft…
Het ontdekken van gelijkwaardigheid van docent en leerling, ontdekt door docent en leerlingen zelf (als een kwartje dat viel) bij de inzet van het Cultureel Zelfportret. Ze kregen elkaar echt in beeld, als mens. Niet zozeer als docent en leerling.