Ismène Elbers

Ismène Elbers

DKCC & Blauwprint Coach | Trainer | CLOCK Expert

06 831 92 985

Mijn missie voor het VO

Mijn missie is meer bewustwording ontwikkelen ten aanzien van de kracht en waardedie creatieve processen hebben en dat deze ontwikkeling terug te vinden zijn oa. in deKunsten zowel in beeldende als uitvoerende vorm.

Ervaring in het voortgezet onderwijs

Mijn ervaring is dat nog teveel docenten struggelen met de angst en het perspectief dat zij alles moeten weten en kunnen dit dus ook op gebied van creativiteit. Door met hen op een speelse manier te werken aan het Waarom ze überhaupt willen werken in het onderwijs dit in combinatie met creativiteit en Hoe zij dit graag zouden willen zien voor nu en de toekomst komt er ruimte tot bewustwording ontwikkeling en samenwerking. Ik gebruik hiervoor de Blauwprint Methode als eerste tool. Nu wil ik graag hierop verder werken om een speciaal programma te maken op maat van dat wat er nodig is. Ik zou leraren tekort doen als ik ze allemaal over een kam wilde scheren, maar daarin is wel inzicht in elkaars processen en kennis en kunde zeer belangrijk, zodat ze elkaar kunnen ontwikkelen, motiveren inspireren en activeren.

Speerpunten

Inspireren, Motiveren en Activeren van creativiteit in dat wat nodig is en waarbij je veilig voelen en veilig zijn een voorwaarde is om samen te werken.

Talentontwikkelaar | Inspirator | Motivator | Activator | Creatieve duizendpoot | Authentiek | Coachende houding 

Ik zie, merk dat VO scholen behoefte hebben aan…

op een veilige manier te kunnen praten en werken in openheid over hun eigen obstakels of juist behoeftes tot weer te willen leren of ervaren. Ondersteuning in hun ontwikkeling als team maar ook als individu is nodig. Men weet vaak wel wat men graag zou willen alleen het hoe en de ondersteuning hierin heeft nu ook vooral met Covid-19 geen prioriteit.

Een voorbeeld van een opdracht waarmee ik aan de slag ben gegaan…

Een voorbeeld is mijn Co-teaching op een praktijkschool te Rotterdam waarbij docenten vaak uit frustratie naar de makkelijkste weg pakken die van het volledige loslaten. Dus een kind dat niet gemotiveerd is te laten en het niet meer positief te activeren en heel eerlijk dat kost ook erg veel tijd en energie. Ik gebruik dan bij het kind hun eigen talent waar ze zich prettig bij voelen en laat hen de motor worden van hun eigen reis. Ik werk bv met een traject van 10 weken waarin ik een keer per week werk aan hun creatieve ontwikkeling maar daarin ook gelijktijdig aan het werk ga tenaanzien van doelen behalen en persoonlijke ontwikkeling. Dit zijn soms zeer kleine stappen naar bewustwording dat als je iets wil je er ook iets voor moet doen. Dit doe ik in samenwerking met de docent. Soms zijn ze erg afwachtend en kijken ze het evenaan ...toch betrek ik ze er altijd in...

We werken aan:

  • Bevragen en dus onderzoekend, creëren en reflectiemoment
  • Wie ben ik- kwaliteiten, talenten en persoonlijke uitdagingen-
  • Wat is mijn droom uitdagingen obstakels
  • Waarom wil ik dit
  • Ambitie toekomstwaarde
  • Hoe kan je dit in beeld brengen
  • Theater, muziek, beeldende manieren
  • Eventueel een uitje buiten ....jongeren hun visie laten geven op kunst
  • Samenwerking en teambuilding
  • Presentatie klassikaal en aan ouders & docenten

Een mooi moment dat me altijd bijblijft…

Vorig jaar heb ik gewerkt op een praktijkschool waarbij één van de jongens een droom had om een professioneel rapper te worden. Hij heeft toen een eigen spoken word geschreven op een filmpje wat we hadden gemaakt over het proces van de jongeren. De uitkomst ten aanzien van een daadwerkelijk kunstwerk e.d is dan ondergeschikt aan dat wat ze samen hebben ervaren. Deze jongen heeft na die periode gewerkt aan dat wat hij als droom had met de kennis die ik hem onder andere heb gegeven. Hieruit voortvloeiende is een prachtige videoclip gekomen met samenwerkingen en was hij vorige week in mijn nieuwe klas ambassadeur en voorbeeld van wat er kan gebeuren als je dus ervoor wil gaan. Het maakte me mega trots. Hier de link .... echt geeft me telkens kippenvel! En ik hoor de woorden terug uit de klas! En kwam er nu na de les zoals hij al zei een nieuwe clip! Dromen...ook weer geïnspireerd.