Onze missie voor het VO
Als Cultlab werken we op het snijvlak tussen kunst en onderwijs. Wat kunnen beide werelden voor elkaar betekenen in de ontwikkeling van jongeren? In onze programma’s zoeken we met scholen naar de essentie van wat zij de jongeren mee willen geven in hun culturele ontwikkeling. We geloven daarbij dat de kunstbeleving (in het maken en meemaken) voor jongeren een motor kan zijn voor verschillende leerprocessen. Van kunstbeleving tot reflectie, naar eigen onderzoek en betekenisgeving.
Annelijn Smulders & Robin Brugman
Cultlab
We zien in het voortgezet onderwijs dat vakdocenten en co-teachers (en in het basisonderwijs leerkrachten en vakdocenten) op dezelfde lijn staan in het onderwijs. Zij zijn degenen die de connectie hebben en impact kunnen maken op de ontwikkeling van jongeren.
Met onze expertise willen we bijdragen aan het authentiek leren binnen het kunstonderwijs. Samen met professionals rondom de jongeren heen, zoeken wij naar nieuwe vormen van educatie, om de jongeren kansen te bieden te leren van, met en over kunst in een inspirerende leeromgeving.
Als Cultlab geloven we daarbij in de expertise van de professionals zelf en willen we bijdragen aan het bewuster inzetten van deze expertise. Door de professional een wezenlijke ervaring op te laten doen in de kunst, dagen we ze uit om op zoek te gaan naar het eigen vuurtje voor het werk wat ze doen. We stellen ze daarbij in staat een verbinding te maken tussen zowel hun docent- als kunstenaarschap. Vanuit daar bundelen we de krachten en stimuleren we leer- en ontwikkelprocessen waarin de professionals vanuit dat eigen vuurtje zich naar de jongeren bewegen en de samenwerking binnen- en buitenschools opzoeken.
Ervaring in het voortgezet onderwijs
Als Cultlab hebben we inmiddels ruime ervaring in het trainen en coachen van het onderwijs. We gaan daarbij altijd uit van de mens achter de professional. Voor ons maakt het, voor de ontwikkeling van deze professional, dan ook niet uit in welk systeem ze werken (PO, VO, Hoger Onderwijs).
De ondersteuning die wij bieden komt het beste tot zijn recht bij de professionals die een urgente vraag hebben en bereid zijn om te leren. Vanuit deze urgentie zetten wij samen met hen een beweging in gang waardoor elke professional in staat is zelf door te pakken, verbinding aan te gaan met anderen en zich eigenaar te voelen over zijn of haar proces.
Daarnaast zijn we zelf ook ontwikkelaar van educatief materiaal. In ons werk maken we als Cultlab gebruik van onze onze diverse achtergronden en expertise in kunst en onderwijs.
Speerpunten
Bewustwording in de waarde van kunstbeleving voor jongeren | Samen onderwijs maken | Connectie tussen docent- en kunstenaarschap en aanzetten tot ontwikkeling (in jezelf en in je werk) | Van vraag naar actie | Beweging tussen ‘waarom’ en ‘hoe’
Co-creatie | Leren in (leer)gemeenschappen | Design Thinking | Creatief proces | Art Based Learning | VT-VTS | Cultuurcoördinatie (PO en VO)
Wij zien, merken dat VO scholen behoefte hebben aan…
Duiding van wat cultuuronderwijs is, uitwisseling in netwerk over hoe trajecten verlopen op scholen, meer aansluiting op cultuureducatie in PO, meer status en zichtbaarheid van de cultuureducatie, ondersteuning bij het uitbreiden van cultuureducatie naar de omgeving van de school (wijk, baart) en kennis over de veranderende omgeving van de leerling (school, omgeving, wereld).
Een voorbeeld van een opdracht waarmee wij aan de slag zijn gegaan…
Het talentontwikkelingstraject CLICK. waarbij we kunstvakdocenten en leerkrachten (PO en VO) samen een ontwikkeltraject hebben aangeboden, gericht op de vraag hoe samen cultuureducatie in én rondom de school te verstevigen.