Een breed en evenwichtig cultuureducatief programma bestaat uit een grote verscheidenheid aan activiteiten op het gebied van erfgoed en de verschillende kunstdisciplines. Om hierin structuur aan te brengen formuleert De Cultuur Loper drie domeinen waarbinnen de leerlingen in aanraking kunnen komen met kunst en cultuur.
De domeinen dienen als handvat voor het programmeren van activiteiten. Binnen de drie domeinen zijn leerlingen bezig met het maken en meemaken van kunst en erfgoed en geven zij hier betekenis aan. De leerling kan zich binnen elk domein ontwikkelen als maker, deelnemer of publiek, waarbij er bij elk domein wel een accent ligt op één van deze rollen. Elk domein heeft een specifieke meerwaarde voor de ontwikkeling van de leerling. Een stevige cultuureducatieve leerlijn bestaat uit een goede balans van activiteiten uit de drie domeinen.
De drie domeinen
- Domein 1 | In huis
De leerling verkent wat hij zelf in huis heeft.
- Domein 2 | Met de culturele omgeving
In interactie met zijn culturele omgeving ontdekt de leerling wat hij zelf kan doen en betekenen in zijn omgeving.
- Domein 3 | Uit de grote wereld
In verbinding met kunst en cultuur uit de grote wereld staat het meemaken van kunst, cultuur en erfgoed centraal.