Uitvoerende kunstenaars voor de klas
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
Als je als school al mooie eerste stappen hebben gezet in het implementeren van een ambitie, is het tijd om naast de DCL-trainer ook ruimte te creëren voor een DCL-co-teacher (een vakinhoudelijke professional) die naast jou in de klas kan staan en aansluiting kan maken met jouw individuele leervraag, zoals bijvoorbeeld: hoe geef ik een onderzoekende dansles, of wat het vraagt het van mij om een creatief proces te begeleiden?
Deze manier van begeleiden noemen wij co-teaching en kan worden ingezet om jouw deskundigheid als leraar op het gebied van cultuureducatie te verbeteren. Dit kan resulteren in het aangaan van een duurzame relatie, waarbij een cultuurprofessional een langere periode een plek inneemt binnen het curriculum van de school.
De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. Co-teachers zijn (meestal in aanvulling op de trainers) in de klas mét de leraar aan het werk, meestal in een coachende rol. Ze hebben veelal een kunstvakopleiding gevolgd, maar in ieder geval expertise op het gebied van cultuuronderwijs.
Bekijk de profielen van onze co-teachers!
Voor het inzetten van DCL-trainers geldt op dit moment dat slechts 60% van de totale kosten voor rekening zijn van de school. De andere 40% wordt betaald uit provinciale middelen. Voor de inzet van DCL-co-teachers is dezelfde regeling van kracht. De DCL-co-teachers vindt u op deze pagina.
Heb je als school al contact met iemand waarmee je zo’n samenwerking wilt aangaan? Neem dan contact op met jouw intermediair, die kan deze persoon opgeven voor de opleiding tot DCL-co-teacher. Hij wordt dan uitgenodigd om deel te nemen aan de CmK & DCL-basistraining.
Aanbieders die voldoen aan onderstaande startkwalificatie komen hiervoor in aanmerking.
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
De leerling als subject. Persoonsvorming. Cultuureducatie biedt ons unieke mogelijkheden!
Creativiteit als basis voor elk leerproces en als basis voor verdiepen en borgen van betekenisvolle cultuureducatie binnen de samenwerking van kunstva
Hands-on (online) workshop voor leerkrachten die zelf een creatieve, procesgerichte activiteit willen bedenken.
Werken aan veranderdoelen in het voortgezet onderwijs
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan