Evi - primair onderwijs
Een instrument waarmee basisscholen cultuureducatie kunnen evalueren als basis om vooruit te kijken.
In deze fase verkent de school de rol die cultuureducatie kan spelen voor hun onderwijs en curriculum. Aan de hand van deze verkenning, geven intermediair, directeur en cultuurcoördinator vorm aan een jaarplan dat uiteindelijk leidt tot het behalen van de uitgesproken ambities. Om draagvlak te creëren binnen de school, is het belangrijk om het hele team te betrekken.
Vanuit de uitkomsten van EVI en het intakegesprek CmK kan de school een overwogen keuze maken voor het traject van De Cultuur Loper. Dit traject start in de fase Verkennen.
Wat is de kwaliteit van cultuureducatie in de huidige situatie? En wat is de gewenste situatie van de school? Wat wil de school bereiken met cultuureducatie bij de leerlingen? In een ambitiegesprek zet je als intermediair jouw expertise en coachende vaardigheden in om hier samen achter te komen en te benoemen.
Na het verkennen van de ambitie, komt de school tot een breed gedragen visie op cultuureducatie. Deze visie is leidend voor de koers van het traject. Om richting en vorm te gaan geven aan deze koers, kan de intermediair in deze fase de school informeren over mogelijke professionalisering, de drie domeinen en de drie culturele competenties.
De gewenste situatie van de school vormt de basis om samen te kijken naar ieders commitment. Wat willen de directeur, cultuurcoördinator en de leraren kennen, kunnen en doen om te komen tot die gewenste situatie? Wat hebben ze daarvoor nodig? En wat spreken we daarover af? Het succes van de verandering krijgt gedurende alle fases vorm vanuit deze vragen.
In deze fase zijn betrokken: intermediair, directeur, cultuurcoördinator, trainer en het team.
Een instrument waarmee basisscholen cultuureducatie kunnen evalueren als basis om vooruit te kijken.
Dit document biedt een structuur voor het intakegesprek Cultuureducatie met Kwaliteit en bevat een format voor een samenwerkingsovereenkomst.
Elk moment zicht op waar de beweging van de school zich bevindt.
De teamscan maakt inzichtelijk waar het team staat in de ontwikkeling van cultuureducatie op school.
Een model dat alle betrokkenen steeds inzicht geeft in wat de verandering op school van zichzelf en van de ander vraagt.
Dit document biedt een structuur voor het ambitiegesprek en geeft suggesties voor vragen.
Voor intermediairs en cultuurprofessionals die scholen begeleiden binnen CmK.
Wat is de didactiek van een creatieve les? Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?
Ontwikkel je tot cultuurcoördinator vanuit je eigen teamvisie en ambitie. En geef cultuureducatie een vaste plek in het onderwijs op jouw school.
Een ervaringsgerichte, energieke teamtraining voor leraren, icc-ers en directeuren waarbij de drie culturele competenties centraal staan.
--in de fase verkennen is er op de lijn van de leerling nog niets te benoemen.