In gesprek met de cultuurprofessional
Een gemeenschappelijk vertrekpunt voor een kwalitatieve inzet van cultuurprofessionals.
In deze fase verdiept de school de inzet van cultuureducatie door structurele implementatie op lijn van de leraar én van de leerling. De leraar krijgt handvatten om onderwijs te geven dat bijdraagt aan het realiseren van de ambitie van de school. De culturele competenties en de indicatoren vormen een groot onderdeel van die handvatten.
In deze fase is iedereen in gesprek met elkaar over kunst als een manier van leren. Vanuit maken én meemaken. De leerlingen worden ook betrokken bij deze gesprekken en komen tot een proces van leren, waarin ze tot betekenisvolle inzichten komen. De leraar brengt de leer- of onderzoeksvragen van de leerlingen in kaart en weet welke handvatten hij of zij kan inzetten om de ambitie van de school aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de leerling. (portfolio/CZP)
Hierin kan de leraar ondersteund worden door de directeur, cultuurcoördinator, maar ook door een trainer of een co-teacher. De school zoekt naar duurzame samenwerkingen met de culturele omgeving (domein 2 en 3) en gaat in gesprek met cultuurprofessionals. Het voortgangsgesprek geeft gedurende deze fase aanleiding tot een gezamenlijke terugblik van het proces om vervolgens nieuwe stappen tot verdieping te benoemen.
In deze fase zijn betrokken: intermediair, directeur, cultuurcoördinator, co-teacher, leraar en leerling
Een gemeenschappelijk vertrekpunt voor een kwalitatieve inzet van cultuurprofessionals.
Elk moment zicht op waar de beweging van de school zich bevindt.
Een model dat alle betrokkenen steeds inzicht geeft in wat de verandering op school van zichzelf en van de ander vraagt.
Een gesprek waarin je met de directeur en/of de cultuurcoördinator reflecteert op het traject tot nu toe.
4x4 ondersteunt en inspireert bij het ontwikkelen en verbeteren van culturele activiteiten.
NU TE DOWNLOADEN!Alle leraren van het team formuleren een persoonlijke professionaliseringsvraag: wat betekent het voor mij om te gaan werken aan onze
Voor een gesprek met leerlingen over hun cultuurbeleving
Een gedachtegoed uiteengezet in diverse instrumenten en werkbladen om het succes van de verandering ook op de lijn van de leerling te kunnen vormgeven
Zo maak je culturele groei van leerlingen zichtbaar en volgbaar.
Een verdiepingscursus waarmee het schoolteam een eigen leerlijn erfgoededucatie voor alle leerjaren kan uitwerken.
Train het (creatief) leiderschap en ga in op de verschillende onderdelen van een creatief maakproces.