Co–teaching
Vakinhoudelijke professionals die in de klas op maat met de leraar handen en voeten geven aan de ambities cultuuronderwijs.
De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. Ze gaan (in aanvulling op de trainers) in de klas met de leraar aan het werk, meestal in een coachende rol. Ze hebben veelal een kunstvakopleiding gevolgd, maar in ieder geval expertise op het gebied van cultuuronderwijs.
Het samen met de leerkracht onderzoeken waarin de kern van de leervraag omtrent kunsteducatie zit. De leerkracht in een proces proberen te zetten waarin hij/zij zich veilig voelt om zich open te stellen en dingen durft los te laten.
En vanuit daar, steeds in afstemming, doorlopen van de stappen en evt. ondersteuning zodat iemand na mijn vertrek zin heeft om verder te gaan met zijn/haar leervraag.
Het laten ervaren dat iedereen vanuit zijn eigen voorliefdes en kennis op een laagdrempelige manier een kunsteducatieve les kan vormgeven.
Een leerkracht kwam met de vraag: hoe kom ik makkelijker op ideeën? We kwamen uit op boeken, nieuws, social media, leerlijnen/indicatoren maar vooral ook uit de kinderen zelf; wat houdt hen bezig? Waar zouden ze iets over willen maken? Eigenlijk best veel bronnen waaruit je inspiratie zou kunnen halen voor een kunsteducatie les.
Het antwoord zat dan ook niet in hoe je op ideeën komt maar in de vraag die daaronder zat: hoe zet ik ideeën/inspiratie om naar een concrete, beeldende opdracht waar ruimte is voor het creatieve proces.
Het moment waarop een leerkracht met behulp van een handvat van mij echt iets durfde los te laten en daarna héél veel vrijheid ineens ervaarde.