Femke van Gorkum (co-teacher)

Femke van Gorkum (co-teacher)

Snens | docent beeldend | projectleider

06-44987396

Beeldend | associërend | enthousiasmerend | procesgericht | flexibel | materialenliefde | toegankelijk

Expertises

  • Artistieke expressie & presentatie
  • Creativiteit & innovatievermogen
  • Maken & meemaken
  • Onderzoeken / open houding
  • Zelfsturend / vanuit eigen vraag

Doelgroepen

  • Team/Leraren

Socials

Co-teachers?

De co-teachers zijn cultuurprofessionals die bij Kunstloc Brabant een intensieve training coachende vaardigheden gevolgd hebben. Ze gaan (in aanvulling op de trainers) in de klas met de leraar aan het werk, meestal in een coachende rol. Ze hebben veelal een kunstvakopleiding gevolgd, maar in ieder geval expertise op het gebied van cultuuronderwijs.

Co-teaching betekent voor mij

Het samen met de leerkracht onderzoeken waarin de kern van de leervraag omtrent kunsteducatie zit. De leerkracht in een proces proberen te zetten waarin hij/zij zich veilig voelt om zich open te stellen en dingen durft los te laten. 
En vanuit daar, steeds in afstemming, doorlopen van de stappen en evt. ondersteuning zodat iemand na mijn vertrek zin heeft om verder te gaan met zijn/haar leervraag.

Mijn drijfveer als coach binnen cultuureducatie

Het laten ervaren dat iedereen vanuit zijn eigen voorliefdes en kennis op een laagdrempelige manier een kunsteducatieve les kan vormgeven.

Scholen stellen mij vragen als

  • Hoe kan ik met kleuters aan een klassikale creatieve opdracht werken? 
  • Waar stuur ik en waar laat ik los? Hoe kan ik een creatieve les uitvoeren met kinderen met een korte spanningsboog? 
  • Hoe ziet een creatief proces eruit? 
  • Hoe ga ik om met leerlingen die structureel niet betrokken zijn (lijken) bij kunsteducatielessen?

Een voorbeeld waarmee ik aan de slag ben gegaan

Een leerkracht kwam met de vraag: hoe kom ik makkelijker op ideeën? We kwamen uit op boeken, nieuws, social media, leerlijnen/indicatoren maar vooral ook uit de kinderen zelf; wat houdt hen bezig? Waar zouden ze iets over willen maken? Eigenlijk best veel bronnen waaruit je inspiratie zou kunnen halen voor een kunsteducatie les. 

Het antwoord zat dan ook niet in hoe je op ideeën komt maar in de vraag die daaronder zat: hoe zet ik ideeën/inspiratie om naar een concrete, beeldende opdracht waar ruimte is voor het creatieve proces.

Een mooi moment dat me altijd bijblijft

Het moment waarop een leerkracht met behulp van een handvat van mij echt iets durfde los te laten en daarna héél veel vrijheid ineens ervaarde.