Om structuur aan te brengen in het cultuureducatief programma op een school formuleert De Cultuur Loper drie domeinen waarbinnen de leerlingen in aanraking komen met kunst en cultuur. Een breed en evenwichtig cultuureducatief programma bestaat uit een grote verscheidenheid aan activiteiten op het gebied van erfgoed en verschillende kunstdisciplines.
Wat bereik je met het instrument?
De domeinen dienen als handvat voor het programmeren van activiteiten. Elk domein heeft een specifieke meerwaarde voor de ontwikkeling van de leerling. Een stevige cultuureducatie leerlijn bestaat uit een goede balans van acitiviteiten uit de drie domeinen.
Domein 1 | In huis
- De leerling verkent wat hij zelf in huis heeft en ontwikkelt zich als maker.
Domein 2 | Met de culturele omgeving
- In interactie met zijn culturele omgeving ontwikkelt de leerling zich als deelnemer.
Domein 3 | Uit de grote wereld
- In verbinding met kunst en cultuur uit de grote wereld ontwikkelt de leerling zich als publiek.
Lees alles over de meerwaarde van elk domein.