Vanaf oktober 2024 zal er in gemeente Meierijstad weer een ICC-cursus van start gaan, onder begeleiding van ICC-trainer Robin Brugman. Wil jij hieraan deelnemen? Schrijf je dan vóór 6 september 2024 in via dit webformulier.

Inhoud van de cursus

In deze ICC-cursus ondersteunen we je als professional om een stevig cultuurprogramma voor je school vorm te geven, wat bijdraagt aan de kwaliteit van je onderwijs. We werken daarbij vanuit de eigen, persoonlijke ontwikkelwens en leren over en in drie vormen van kwaliteit:

  • De inhoudelijke kwaliteit (algemene kennis van kunst & cultuur, ontwikkelingen in het domein zoals burgerschap, reflecteren, erfgoed vs. erfgoedwijsheid, persoonsvorming binnen cultuureducatie en het vormen van visie);
  • De relationele kwaliteit (samenwerken binnen en buiten de school, gesprekstechnieken, werken aan draagvlak en het vergroten van je netwerk);
  • De operationele kwaliteit (het organiseren van activiteiten en zicht op randvoorwaarden zoals geld, tijd en middelen).
     

Belangrijke thema’s daarbij zijn draagvlak (wat is de rol van jou als icc’er ten aanzien van het team en directie, wat zijn de juiste omstandigheden/voorwaarden voor draagvlak voor cultuureducatie en je rol binnen de school), kennis en theorieën over de waarde van cultuureducatie en het organiseren van cultuuronderwijs (onder andere in financiën). 

Werken vanuit ontwikkelwensen

Omdat we werken vanuit eigen ontwikkelwensen, wordt het programma continue op maat ingericht. Binnen de training is daarbij veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling (waarom ben je icc’er? Waar sta je? Waar wil je naartoe?), de lokale omgeving (wat is de culturele omgeving waar we ons bevinden? Wat kunnen we voor elkaar betekenen?), het maken van concrete plannen (hoe geef ik visie vorm? Wat is er financieel nodig voor een goed cultuurplan?) en het uitwisselen van ervaringen met andere cursisten.

Voorbeelden van ontwikkelwensen zijn:

Een ontwikkelwens met focus op de relationele kwaliteit

  • Hoe kan ik op een laagdrempelige manier leerlingen en collega’s betrekken in de vorming van onze visie op cultuuronderwijs, zodat zij zich betrokken en eigenaar voelen van ons onderwijs?
  • Hoe kom ik tot een heldere visie voor cultuureducatie die gedragen wordt door het team (met veel nieuwe collega’s), zodat kinderen een beredeneerd en opbouwend programma aangeboden krijgen?

Een ontwikkelwens met focus op de inhoudelijke kwaliteit

  • Hoe kan ik het cultuuronderwijs op een duurzame manier bij verschillende vakken integreren, zodat cultuur een vanzelfsprekend onderdeel wordt van ons curriculum? 
  • Hoe kan ik cultuureducatie inzetten voor deep learning/verdiepend leren, zodat cultuur op betekenisvolle wijze versterking geeft aan ons schoolconcept/onze visie?
  • Hoe kan ik cultuureducatie inzetten in burgerschap, zodat de focus van ons onderwijs aansluit bij de behoeftes van de leerlingen van nu?

Een ontwikkelwens met focus op de operationele kwaliteit

  • Hoe kan ik in kaart brengen wat er bij ons op school gedaan wordt aan cultuur, zodat we de mogelijkheid kunnen creëren om (vanuit visie bewuste) keuzes te maken in ons aanbod?

 

De cursus leidt op tot een landelijk, door het LKCA uitgevaardigd, erkend certificaat. Voorafgaand aan de training vindt er een online intakegesprek met de trainer plaats. Dit gesprek wordt na aanmelding gepland en zal plaatsen in de week van 7 en 14 oktober (week 41 en 42).

Actuele thema's voor álle ICC'ers

Tijdens twee bijeenkomsten (28 november en 18 maart) zullen aan het laatste gedeelte van de bijeenkomsten alle ICC’ers uit Meierijstad kunnen deelnemen. Tijdens die momenten staan actuele thema’s centraal, waarbij huidige ICC’ers samen met jou in gesprek gaan over de rol en kwaliteiten van cultuurcoördinatie op school. Door scholen aan elkaar te verbinden leren we van en met elkaar. 

Waar werken we naartoe?

Aan de hand van de schoolsituatie wordt er gewerkt aan een (idee voor een) beroepsproduct of plan voor jouw beroepspraktijk. Voorbeelden van zo’n product of plan zijn een visiedocument, een ontwikkelkaart, een lesproduct of een artistieke interventie. Dit hoeft dus niet per definitie een cultuurbeleidsplan te zijn (zeker als deze al geschreven is voor de school).

Je onderbouwt daarbij hoe dit plan of beroepsproduct tot stand is gekomen en hoe dit bijdraagt aan jouw ontwikkeling als cultuurcoördinator. Ook voer je minimaal 1 gesprek binnen je school (met collega’s of directie) over cultuuronderwijs. Ten slotte maak je in een eindpresentatie zichtbaar wat je beroepsproduct of plan is en hoe de training heeft bijgedragen aan jouw ontwikkeling als cultuurcoördinator.

Over de trainer

De training wordt verzorgd door Robin Brugman. Robin speelde al op jonge leeftijd in verschillende theatervoorstellingen. Zijn passie voor spel en doceren leidde tot de keuze voor de opleiding aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Een onderdeel van deze studie was de specialisatie Transculturele Pedagogiek en Culturele Antropologie in Suriname. Vanuit het lesgeven op verschillende basisscholen, kwam hij terecht als docent en adviseur bij Fontys Hogescholen, waar hij de afgelopen jaren een rol heeft gespeeld in het samenbrengen van kunst en onderwijs op zowel beleidsmatig als uitvoerend niveau.

Robin is als mede-eigenaar van Cultlab ook actief in de (Tilburgse) cultuursector. Van 2017 tot en met 2022 was hij ook werkzaam als adviseur Kunsteducatie en Vervolgonderwijs bij Kunstloc Brabant. Robin is door zijn betrokkenheid bij diverse theaterproducties en door zijn ruime werkervaring in cultuur en onderwijs goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de kunst- en cultuursector, zowel op amateurniveau als professioneel niveau.

Over de trainer

Schooljaar 2024-2025

Data

  • dinsdag 29 oktober 2024, 13.00 tot 16.00 uur (bijeenkomst 1)
  • donderdag 28 november 2024, 09.00 uur tot 17.00 uur* (bijeenkomst 2&3)
  • dinsdag 4 februari 2025, 09.00 uur tot 16.00 uur (bijeenkomst 4&5)
  • dinsdag 18 maart 2025, 09.00 uur tot 17.00 uur* (bijeenkomst 6&7)
  • donderdag 17 april 2025, 13.00 uur tot 16.00 uur (bijeenkomst 8)
  • dinsdag 3 juni 2025, 15.00 uur tot 19.00 uur (presentatie & certificering)

* de training duurt tot 16.00 uur. Van 15.15-17.00 uur is het programma voor alle ICC’ers uit Meierijstad. 

Aanmelden

Kosten 

Werk je op een school in een kleine of middelgrote CmK-gemeente (<90.000 inwoners)? Dan kost deelname aan de ICC-cursus in €500,-

Werk je op een school in een grote gemeente (Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Helmond, Oss of Eindhoven) of in een gemeente die niet deelneemt aan CmK, dan kost deelname aan de ICC-cursus €830,-

Let op: Vaak hebben de grote gemeentes een eigen regeling m.b.t. tegemoetkoming in de kosten van de ICC-cursus. Informeer bij je lokale intermediair naar de mogelijkheden.

Wil je als intermediair een ICC-cursus starten in jouw regio? 
Neem dan contact op met Masha Meegdes.