Fases en Lijnen
Elk moment zicht op waar de beweging van de school zich bevindt.
In deze fase experimenteert de school met de inzet van cultuureducatie binnen hun onderwijs, culturele omgeving en curriculum. De leraar verbindt een persoonlijke leervraag aan de ambitie van de school (KLIK). Op die manier kan het hele team een bijdrage leveren aan het realiseren van de ambitie op het gebied van cultuureducatie.
Professionalisering speelt een grote rol in de fase experimenteren. De inhoud van de teamtraining en de ervaring van de leraar in die training geeft voeding aan een persoonlijke leervraag van de leraar (KLIK). De leraar experimenteert in de klas met hoe hij of zij vanuit die leervraag vorm kan gaan geven aan de ambitie van de school. De leraar kan daarbij ondersteund worden door een co-teacher in de klas. Met de gedragsindicatoren als ondersteunende kijkrichting, oefent de leraar met het aanspreken van de drie culturele competenties bij de leerling.
Bijvoorbeeld door procesgerichte activiteiten te starten of door de drie domeinen bewust in één activiteit aan bod te laten komen. De leraar onderzoekt op deze wijze zijn of haar eigen praktijk. De leraar kan vanuit dit onderzoek benoemen hoe de ambitie vorm kan gaan krijgen en wat dat betekent voor de beweging op de lijn van het onderwijs en de lijn van de leerling. De ervaringen van de eerste experimenten kunnen worden besproken in het voortgangsgesprek.
In deze fase zijn betrokken: intermediair, directeur, cultuurcoördinator, trainer, co-teacher en leraar.
Elk moment zicht op waar de beweging van de school zich bevindt.
Een model dat alle betrokkenen steeds inzicht geeft in wat de verandering op school van zichzelf en van de ander vraagt.
Beeld, informatie en inspiratie bij de domeinen; in huis, met de culturele omgeving en uit de grote wereld.
Een gesprek waarin je met de directeur en/of de cultuurcoördinator reflecteert op het traject tot nu toe.
4x4 ondersteunt en inspireert bij het ontwikkelen en verbeteren van culturele activiteiten.
NU TE DOWNLOADEN!Alle leraren van het team formuleren een persoonlijke professionaliseringsvraag: wat betekent het voor mij om te gaan werken aan onze
Competenties en gedragsindicatoren ondersteunen je om van Kunst en Erfgoed betekenisvol onderwijs te maken.
Het indicaTORENspel is een gespreksvorm die leraren laagdrempelig en actief laat werken met de schoolambitie voor cultuureducatie, en de vertaling hie
Wat is de didactiek van een creatieve les? Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?
Het begeleiden van een creatief proces als basis voor goed cultuuronderwijs.
Een schatkist met pedagogische hulpmiddelen die een onderzoekende houding bij kinderen stimuleert.
Een cursus voor teams van basisscholen die lijn willen aanbrengen in hun lessen erfgoededucatie.