Uitvoerende kunstenaars voor de klas
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
Je kent het wel, een vensterbank vol met dezelfde beeldende werkjes. Vaak is er op scholen een intentie om de kunstvakken creatiever aan te pakken maar ontbreekt het inzicht en de vaardigheid hoe! Het is dan een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je het kind geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten. Het andere uiterste: een aangegeven product zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert. Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? En wanneer heeft een creatief proces kwaliteit? Deze workshop biedt tools voor je eigen lespraktijk, waar je gelijk mee aan de slag kunt. Bij deze training ontvang je je een certificaat voor het lerarenregister voor 3 uur.
Waarin de basistraining, een zelfstudie opdracht met een praktijkonderdeel en een reflectiebijeekomst. Binnen dit traject wordt de zelfstudie ondersteund door betrokken (lokale) kunstvakdocenten/experts. Karin werkt geregeld samen met onze co-teachers in Brabant, die de teamtraining(en) van Karin in de klas met de leraren op maat uitwerken.
Deze ondersteuning kan bestaan uit: het zelf beleven van experiment en onderzoek, ‘kunst beleven’ ontwikkelsessie binnen thematisch werken, coaching on the job – in samenspraak lessen ontwikkelen, reflecteren binnen het creatieve proces. Dit complete traject is gevalideerd door registerleraar voor 15 registeruren.
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
De leerling als subject. Persoonsvorming. Cultuureducatie biedt ons unieke mogelijkheden!
Creativiteit als basis voor elk leerproces en als basis voor verdiepen en borgen van betekenisvolle cultuureducatie binnen de samenwerking van kunstva
Hands-on (online) workshop voor leerkrachten die zelf een creatieve, procesgerichte activiteit willen bedenken.
Werken aan veranderdoelen in het voortgezet onderwijs
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan