Uitvoerende kunstenaars voor de klas
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
Tijdens de Grondstoftraining komt de rol van de intermediairs ook aan bod. Wat is zijn/haar rol en hoe kan deze rol nog meer de duurzame verbinding vormen tussen de scholen en de aanbieders. Wie zijn de aanbieders en wat hebben zij in huis. Wat is daadwerkelijk de vraag van de school en hoe kun je hier in de toekomst nog beter op aansluiten, bij voorkeur in langere samenwerkingstrajecten tussen school en aanbieder. Intermediairs zorgen voordat de cursus start voor voldoende scholen die willen deelnemen, minimaal een school per twee aanbieders.
Aan bod komen: het CmK-traject, culturele competenties, culturele gedragsindicatoren, gesprek met de school, ontwerpen van procesgerichte activiteiten op basis van indicatoren.Tijdens de ervaringsbijeenkomsten wordt gewerkt in de richting van co-creatie met het onderwijs, samen leren.
Aanbieders worden met scholen gematcht, waarna zij met elkaar in de school aan de slag gaan.
Delen van ervaringen en bespreken van aandachtspunten middels intervisie.
Afronding waarbij onderwijs en aanbieder hun ervaringen delen en leren van en met andere deelnemers.
Cultuuraanbieders hebben kennis van het traject CmK in het onderwijs, van de CmK-principes en De Cultuur Loper. Ze hebben inzicht in hoe de intermediairs en het onderwijs benaderd kunnen worden, weten hoe ze kunnen inspelen op de vraag van de scholen en kunnen elkaar vinden voor interdisciplinaire samenwerking met en voor het onderwijs.
Na deze bijeenkomsten:
De stage bestaat uit vier stagemomenten op school. Tijdens de cursus wordt hier verder op ingegaan.
Aan alle scholen die deelnemen aan De Cultuur Loper scholing wordt een bijdrage gevraagd van 50%. Dit komt grofweg neer op 180 euro per persoon, maar hangt af van het aantal deelnemers.
Hangt af van de herkomst van de aanmeldingen.
Grondstof wordt verzorgd door Lobke Meekes en Marcelle Hilgers van IDKR8.
Er is plek voor minimaal 15 en maximaal 30 deelnemers. Omdat we ervoor willen zorgen dat iedereen een stageplek krijg is het aantal plekken voor culturele aanbieders afhankelijk van het aantal scholen dat deel wil nemen aan Grondstof.
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
De leerling als subject. Persoonsvorming. Cultuureducatie biedt ons unieke mogelijkheden!
Creativiteit als basis voor elk leerproces en als basis voor verdiepen en borgen van betekenisvolle cultuureducatie binnen de samenwerking van kunstva
Hands-on (online) workshop voor leerkrachten die zelf een creatieve, procesgerichte activiteit willen bedenken.
Werken aan veranderdoelen in het voortgezet onderwijs
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan