Uitvoerende kunstenaars voor de klas
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
Samen met SNENS heeft Erfgoed Brabant een cursus ontwikkeld, waarin leraren aan de slag gaan met het erfgoed uit hun eigen omgeving, de lesmethode en vooral met creativiteit.
Instapvoorwaarde voor deze scholing: basisworkshop erfgoededucatie
Per bijeenkomst wordt de inhoud in overleg afgestemd op de behoeften van het team.
Aantal bijeenkomst: 3 bijeenkomsten van ca. 2 uur.
We gebruiken de Doe-het-zelf Toolbox voor inspirerende opdrachten ter ontwikkeling van je creativiteit. Je ervaart hoe je de toolbox kunt inzetten als middel voor nieuwe culturele erfgoedactiviteiten. Deze ervaring pas je meteen toe tijdens het volgende onderdeel: het zelf ontwerpen van culturele erfgoedactiviteiten voor de daarop volgende periode.
In kleine groepjes presenteer je (in woord en beeld) de zelfontworpen erfgoedlessen. Door middel van het Grote Rollenspel worden deze lessen geëvalueerd en gereflecteerd. Voor de daarop volgende bijeenkomst kies je een onderwerp uit het lokale erfgoed en verbind je het aan de reguliere lesstof. Als hulpmiddel krijg je een Spiekbriefje met daarin o.a. Vijf gouden regels voor erfgoededucatie.
Wederom worden de zelfontworpen erfgoedlessen gepresenteerd en besproken. In een speciale live aflevering van Tussen Kunst & Kitsch ervaar je hoe je theater in kunt zetten als middel voor een culturele erfgoedles. De middag wordt afgesloten met een digitale zoekwedstrijd rondom lokaal erfgoed dat aansluit bij het lesprogramma.
In deze module professionaliseer je als kunstenaar of kunstvakdocent jouw pedagogische en didactische vaardigheden.
De leerling als subject. Persoonsvorming. Cultuureducatie biedt ons unieke mogelijkheden!
Creativiteit als basis voor elk leerproces en als basis voor verdiepen en borgen van betekenisvolle cultuureducatie binnen de samenwerking van kunstva
Hands-on (online) workshop voor leerkrachten die zelf een creatieve, procesgerichte activiteit willen bedenken.
Werken aan veranderdoelen in het voortgezet onderwijs
Til cultuuronderwijs naar een hoger plan